Geography and History of Ames

Pasando a remuda da nosa memoria histórica « Atrás    

Título

Paz Blanco Leire e Mª Gumersinda Navaza Otero fálannos da ditadura franquista.

 

Santiago José de Bona Vidal · 15 abril 2023 13:24


Foto coa persoa entrevistada

Idade
(no especificado)

Historia
Elas dúas viviron durante a súa infancia, adolescencia e adultez a longa etapa da guerra civil, ditadura e transición cara a democracia española, coas súas consecuencias. Son un testemuño fiel deses anos, nos que pasaron e recopilaron bastantes experiencias e historias. Nesta entrevista contáronme algunhas delas, as cales vou relatar a continuación.

A miña bisavoa viviu a guerra civil cando era só una nena, motivo polo que agora non recorda case nada deses anos. Sen embargo, do que sí se lembran as dúas son das historias contadas polos seus proxenitores acerca das súas propias vivencias. Por poñer un exemplo, o pai da miña avoa tivo que participar na guerra, no bando dos franquistas (estivo neste bando por obrigación, xa que na zona onde vivía era maioritariamente partidaria desta organización), e á volta non quixo falar dese tema polos traumas que lle deixou (un deles foi a masacre acontecida nunha das batallas, na que só el quedou con vida, grazas a facerse o morto). Por outra banda, a miña bisavoa conta que o seu pai estivo agochado durante ese tempo para non ser recrutado por ningún bando e ter que loitar. Finalmente non puido evadilos, e foi cara ao final do conflito.

Xa sendo nenas, e estando nunha ditadura, comezaron a acudir ao colexio. Din que se impartían estudos moi básicos, en instalacións pouco decentes. Non tiñan cadernos ou lapis, senón que tiñan un pequeno encerado no cal facían os exercicios encomendados. Relata tamén a miña avoa que nos recreos, de vez en cando, a mestra dáballes un vaso de leite (en po) acompañado por unha lasca de queixo. Todos os nenos desfrutaban dese momento, xa que debido á fame dese tempo, aquel xesto era moi agradecido. Falando de comida, durante esa época contan que houbo tamén racionamento nos distintos produtos básicos. Repartían á xente unha cestiña con un par de alimentos como leite en po, azucre, ovos, etcétera. Outra cousa que destacan é a gran influencia que a Igrexa tiña por aquelas, sobre todos nos pobos pequenos como os seus. Se ben non era tan poderosa como o grupo franquista, adoitaban acosar ou marxinar a aqueles que non foran á misa ou non tiveran feito algún dos sacramentos. Sumado a isto, o sacerdote pasaba por todas as casas os domingos para pedir o décimo, que era obrigatorio. Por último a resaltar, miña bisavoa di que polas penurias daquela época, ela tivo que poñerse a traballar sendo aínda unha nena pequena, como criada nunha casa máis adiñeirada, para poder sacar algo de diñeiro e saír adiante.

Cando se fixeron adultas, ambas buscaron traballo pola zona, pero por desgraza era moi complicado atopar un posto durante o franquismo, polo que tiveron (como moitos outros) que emigrarse fóra de España durante uns anos para conseguir os cartos precisos. A miña bisavoa marchou a Caracas, Venezuela, e se puxo a servir unha vez máis nunha casa de xente cun estrato económico alto. Así, reunía diñeiro que mandaba ata Galicia para manter ao seu fillo, que quedara aquí. Miña avoa, pola súa parte, non se exiliou exactamente, senón que durante longas tempadas marchou co seu pai a Francia, para traballar alí como “temporeira” (esta práctica era coñecida coma emigración estacional). O punto de todo isto, é que grazas á súa saída, puideron ver o que era a liberdade, xa que moitas das cousas das que tiñan prohibidas aquí, podían facelas sen problema neses países.

Cando morreu Franco, xa moitos anos despois, contan que foi unha gran noticia para todos. Sentían que por fin acabara unha época moi dura para elas. Recordan que durante a transición, houbo moitos discursos na súa zona falando dos beneficios da democracia, e que cando chegou a hora de votar a a aprobación desta, chegoulles a todos un papeliño expresamente dende Madrid, onde se debía rechear un recadro cun “SÍ” ou “NO” dependendo da túa escolla, para mandar de novo á capital. Logo, co intento de Golpe de Estado de Tejero, admiten que pasaron moito medo, porque temían volver ao de antes. (+ no documento)

Documentos adicionais


Título

María Teresa Manteiga Brañas fálanos da ditadura franquista

 

Hugo Palacios Agrafojo · 3 marzo 2024 16:00


Foto coa persoa entrevistada

Idade
79

Historia
Maria Teresa Manteiga Brañas naceu no municipio de Ames en 1944. A súa familia era unha familia típica de Galicia que vivía o campo. Ela mais o seu irmán estudaron en Santiago cun réxime interno , ata que se graduou en maxisterio o obtivo o título de maestra. Este traballo permitiulle dar clases en moitas escolas da provincia.
Máis tarde casou có meu avó e foron vivir a cidade de A Coruña por motivos de traballo. Cando naceron os seus fillos , deixou de exercer como maestra para dedicarse aos labores da casa. Aos poucos anos , voltaron a Santiago e montaron un negocio de hostelería , oficio no que traballaron ata que se xubilaron os dous.
En relación ao seu traballo como mestra , ela comezou a dar clase en escolas unitarias. Conta que fixo unha sustitución na escola de Bertamiráns onde daba clase a nenos de diferentes edades, impartindo tódalas materias que tiñan.
Cando mudaron a cidade de A Coruña , comezou a dar clases a xente analfabeta en Vilaboa ,e continuou ata xubilarse


Título

Hginia Prieto Cebeiro fálanos da vida do pobo galego na dictadura franquista

 

Laura Montaña Mata · 28 febrero 2019 16:17


Foto coa persoa entrevistada

Idade
83

Historia
Higina naceu un Marrozos e viviu nesa vila ate o seu matrimonio con Jesús Montaña. Traballou dende temprana idade axudando aos seus pais e irmás en todo o que podia e nunca poido ir á escola posto que saía co gando e o arado ao prado pola mañanciña moi temprano e non regresaba a casa ata as nove - dez da mañá, hora na que comenzaban as clases na Susana, que era o pobo con centro de ensino maís próximo a onde vivía e quedaba bastante lonxe da sua vila de residencia e nacemento , onde a súa nai posuía unha panadería. Unha vez rematadas as súas labores de labranza comenzaba coa rutina de tarefas domésticas (lavar a roupa, facer a comida ás veces...). Posteriormente a súa nai consegue que ela e unha das súas irmás traballen amasando masa na panadería.
A súa experiencia na época franquista afectoulle bastante xoven pero segundo o seu testimonio as cartillas da razoamento eran implantadas nas familias e constaban de todos os datos destas, a partir dos cales se asignaba unha cantidade determinada de productos que podían adquerir nas tabernas do pobo.
Logo de casar, Higina múdase a Santiago de Compostela e alí consegue un traballo cun salario propiamente dito como ama de casa para o xefe da Estación de Ferrocarril. Coa boda do seu fillo trasládase ata Bertamiráns, one reside actualemente.


Título

Aldana Yanina Hamud Portillo sobre la Guerra de las Malvinas

 

Melanie Bulmini Hamud · 9 junio 2023 16:23


Idade
38

Historia
cuenta que es una historia muy marcada ya que para esa guerra tan solo hombres y adolescentes tuvieron que participar obligatoriamente para servir a su país, tampoco por lo que le contaron fue algo esperado ya que a los ingleses no los tenían como oponentes.
El terror y el miedo no lo superaba nadie y no sabían donde esconderse. Muchos quedaron prisioneros en las Malvinas, cayó el régimen militar y la mayor consecuencia que hubo fue el costo humano; perdieron la vida alrededor de 600 soldados argentinos y acabaron heridos al rededor de 1000 soldados, además los destrozos ocasionados dejaron a la Argentina destrozada.


Título

María Rey Couselo e Carlos Lamas Iglesias , Ditadura, Transición

 

Paula Viñas Lamas · 6 noviembre 2019 20:27


Foto coa persoa entrevistada

Idade
68

Historia
María (de 68 anos) e Carlos (de 82 anos) viviron, sobre todo, na ditadura.
A maneira en que vivían máis ben era sobrevivindo. Non había rúas, e os corredoiros estaban cheos de lama. Tíñanlle moito medo aos Gardas Civís e aos curas e, de feito, se os vían escapaban porque eran moi malos. Se vías a un tiñas que dicirlle: "Buenos días tenga usted, usted los pase bien" en castelán porque falar galego estaba prohibido. Hoxe en día, algunhas persoas seguen a ter medo deles, de ahí vén.
Cando ías pola rúa tiñas que deixarlle o lado dereito ás persoas maiores e no autobús o asento. Tamén, na escola daban relixión e había que ir á misa. Esta era en latín e había que sabela. Ademáis, o cura dábaa cara o altar, de espaldas á xente. Tampouco se podía ir en manga curta, por exemplo, e as mulleres tiñan que levar un velo.
Falando das mulleres, só podían poñer pantalóns en Carnaval, para disfrazarse, e tampouco podían facer moitas cousas en público. En vez de alistarse, facían unha especie de "prestación social" chamada Sección Feminina, que dirixía a muller de Franco. Alí, aprendían a ler e escribir as que non sabían, cultura xeral e facían labores.
Como conflictos veciñais, podía pasar que un veciño falara de outro dicindo: "a este hai que matalo ou darlle unha paliza" e o mataban ou lle daban unha paliza e morría pouco a pouco.
Había xente que vivía escapada nos montes... Unha vez o pai de María, cando era novo, e viña de moer do Agro do Muíño cara Tarrío polo monte, escoitou unha voz que lle dicía: "Rapaz, que hora é rapaz?", contestoulle "As catro, máis ou menos" e botou a correr. O saco de fariña de millo case non pesaba do medo que tiña. Aínda por riba, non se vía moito de noite porque non podías levar luz de pila xa que iso se asociaba aos foucellas e disparábanche antes de comprobar se o eras ou non.
Carlos ten un tío e María unha tía que facían estraperlo, dábanlle produtos "ilegais" (café, tabaco, aceite...) e ela os repartía e vendía.
Na escola dábanlles queixo e leite. A María, o leite dos americanos gustáballe e sabíalle moito aínda tendo leite de vacas que tiñan na casa. Coñeceu a unha mestra que dera clase nos Ancares, e que na escola tiñan presuposto para darlles aos nenos unha copa de caña pola mañán para que entraran en calor e un cacho de queixo ás once. Ao final, ela consigueu que o presuposto que tiñan o utilizaran para darlles leite, e como a caña era moito máis cara, dábanlles un tazón pola mañán e, despois, o cacho de queixo.
Á nai de María dábanlle, de ración, pan, leite, fariña... E ían buscala todos os meses. Tamén se acorda de ir cunha tía buscar a ración para os pobres e para os que tiñan fillos pequenos. A ela déronlla moitos anos. E dábanlle de todo: pan de trigo que ás veces cambiaban con xente que tiña de broa, queixo, pastas, fariña, aceite, arroz...
Cando viña Franco de visita, ao pasar, estaba rodeado de moitísimos militares. Ía pescar a Puentevea, collía un salmón e facían crer a toda españa que o pescara el e ao Xirimbao, que alí había moitos salmóns e troitas, e, un mes antes, xa non deixaban ir pescar alí á xente. Facían coma unha especie de piscinas onde os peixes eran moi grandes. Naquel sitio os peixes intentaban ir cara arriba, habendo moitas posibilidades de pescar algo.
Cando Franco viña a Santiago coa súa muller, os xoieiros escondían as xoias máis valiosas porque, se ela quería algunha, non tiñan máis remedio que regalarlla.
Ó día seguinte da morte de Franco non houbo escola, porque Franco morrera pola mañán, xa empezadas as clases.
O día do golpe de estado de Tejero tampouco houbo (María e Carlos estaban emigrados en Holanda e vírono pola televisión). Despois daquelo, foi prisioneiro e estivo en varias prisións de España. Rematou no Castelo de San Felipe en Ferrol. Pero, non comía comida de alí porque non había cociña, levábanlla restaurantes da zona. Din que ata comía percebes.